Jak się nauczyć myślenia? Nowoczesna edukacja #1

Już o tym pisałam na moim blogu, ale powtórzę się jeszcze raz: obecny system edukacji, przyzwyczaił nas do lenistwa, niemyślenia, nieszukania rozwiązań na własną rękę. PRZEZ WIELE LAT UCZYMY SIĘ NIE MYŚLENIA, NIE PODEJMOWANIA DECYZJI, NIE BRANIA ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA SWOJE CZYNY, NIE RYZYKOWANIA.
W szkole do której ja chodziłam, z góry ktoś narzucał nam zakres materiału, fakty, które trzeba akceptować i klasówkę, po której wszystko można było zapomnieć. Nie winie tu nauczycieli, ale system.

ŻYCIE
W życiu jeśli zgubisz drogę, musisz przez 5 dni wracać, więc następnym razem szukasz odpowiedzi, wskazówek, przygotowujesz dokładniejszy plan i starasz się bardziej, żeby zrobić to lepiej, krócej, szybciej i żeby nie zgubić drogi. Życie wrzuca nas do dzungli, w której masz 3 sekundy, żeby móc się dostosować i przetrwać.
Życie nauczyło mnie bycia w różnych sytuacjach, podejmowania decyzji, które ważyły na mojej przyszłości i brania odpwiedzialności za moje czyny. Czasem ryzyko się opłacało, a czasem musiałam za nie słono zapłacić. Po każdej z tym sytuacji miałam lekcje, a co ważniejsze bagaż doświadczeń. 
Podobno Benjamin Franklin zaczynał dzień od pytania What good shall I do this today? Co dobrego mogę zrobić dzisiaj i tego powinniśmy uczyć dzieci. Jak zadawać dobre pytania, które zmienią ich życie?


PYTANIA
Poszukiwanie odpowiedzi, jest jednym z kluczowych i najbardziej fascynujących elementów życia. Szukając, odrywamy.. Poszukiwanie jest najważniejszym etapem każdej edukacji. Nauczyciele powinni mieć tego świadomość. Jeśli bez trudu i wysiłku ktoś daje odpowiedz na tacy, to przynajmniej w moim przypadku, już nie ma takiej efektu i satysfakcji jak dochodząc do niej samemu.  
Jak zrobić to najlepiej? Zadaję sobie to pytanie każdego dnia, kiedy spotykam się z moimi uczniami. Uczę gry na perkusji. Nigdy nie korzystałam z "programów", wzorów. Moim zadaniem jest słuchanie ucznia i naprowadzanie go na pytania, po których odkrywać będzie siebie za instrumentem. Jak możesz to zrobić lepiej, co powinieneś tu zmienić, od czego Twoim zdaniem powinieneś zacząć? 



SAMODZIELNE MYŚLENIE
Jeśli kiedykolwiek będziecie stali przed dylematem co powinno wiedzieć Wasze dziecko, Wasz uczeń, Wasz podopieczny w pracy, jak go przygotować do tego co go czeka? ZACHĘCAJCIE GO I PRÓBUJCIE NAUCZYĆ SAMODZIELNEGO MYŚLENIA,
Moim zdaniem to główny obowiązek dobrego nauczyciela. Bycie dobrym wzorem i przykładem, słuchanie i zachęcanie ucznia do samodzielnego działania i myślenia. Jak? Dając możliwość decydowania i odpowiadania na pytania, na które w zwykłej szkole to nauczyciel daje odpowiedz.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz