3 FAKTY O NUDZIE


Kiedy ostatni raz się nudziłeś i czułeś się z tym dobrze?

Dziś mam dla Ciebie dobrą wiadomość. Nuda każdemu z nas jest bardzo potrzeba!

OTO LISTA 3 FAKTY O NUDZIE

Czy mózg ma wolne kiedy się nudzi: mózg nigdy nie ma przerwy, ale podczas nudy jak pokazują badania naukowe, dzieje się kilka waższych rzeczy. 







  1. Mózg się porządkuj 


Loren Frank i Mattias Karlsson- neurobiolodzy z Uniwersytetu Kalifornijskiego odkryli, że mózg przetwarza wspomnienia przy każdej możliwej okazji, w dowolnej w ciągu dnia i nocy. „Badania pokazały, że ma to miejsce w momentach, w których zwierzę wydaje się nic nie robić”, wyjaśnia Frank. 

Przy tym wszystkim, aktywność w stanie spoczynku może porządkować mózg


„Jak sprawić, żeby mózg był sprawny i elastyczny


Gdy podczas odpoczynku pojawia się w nim spontaniczna aktywność, to odciąża ona ścieżki, które odpowiedzialne są za to, czego się właśnie nauczyliśmy”, zwraca uwagę Frank, „być może jest to jedna z ról tego stanu”.

  1. Przywraca do ustawień fabrycznych


Ekipa pod przewodnictwem Marcusa Raichle’a- neurobiologa z Washington University w St. Louis, scharakteryzowała aktywność stanu spoczynkowego jako „tryb domyślny mózgu” (ang. brain’s default mode), czyli pewnego rodzaju ustawienia fabryczne. Podczas wykonywania zadań, aktywność trybu domyślnego urywała się po to, aby pojawić się znowu wtedy, gdy mózg nie wysilał się już tak bardzo. 
  1. Przetwarza procesy, łączy fakty, rozwija się kreatywność


Kiedy zaczynamy się nudzić nasz umysł szuka dla nas zajęcia.

Zaczynamy się niecierpliwić i nie jest to stan przyjemny.

Ta niewygodna sytuacja prowadzi do kolejnego etapu "DAYDREAMING" rozmyślania,  śniąc na jawie. To sposób naszego mózgu na zabawianie nas podczas nudy. Przy tej okazji dzieje się ważny proces analizowania i wyciągania wniosków, nawet jeśli nam wydaje się, że nic nie robimy.

NUDA JEST SPOSOBEM NA ROZWIJANIE PROBLEMÓW.

Do takich wniosków doszli tacy naukowcy jak Sandi Mann, psycholog z  University Central Lancashire w U.K. Mann jest autorką "The Upside of Downtime: Why Boredom Is Good, and a proponent of embracing the emotion, negative connotations and all. "
. “If we can’t find that, our mind will create it.”


Co pomaga ćwiczyć “nudzenie się”:

  • Żmudne powtarzanie prostych czynności, które zbyt wiele od nas nie wymagają - gra na instrumencie, malowanie

  • Mało wymagające ćwiczenia fizyczne takie jak joga, spacery, bieganie znaną trasą

  • Kontemplacja, medytacja, stanie w kolejce czy czekanie


Nudzenie i nic nie robienie wcale nie jest takie łatwe.


Muzak John Cage miał taką radę:


“Jeśli coś jest nudne po 2-ch minutach, spróbuj 4-ech. Jeśli po czterech jest nudne spróbuj ośmiu. Potem 16. Potem 32. Po którymś razie odkryjesz, że to wcale nie jest nudne."


  • Kluczem do trenowania nudy jest sprawdzanie swoich możliwości i testowanie na sobie tego odczucia, którego z reguły staramy się unikać.


Zagrożenie dla nudy


SMARTFONY
Mann wierzy, że nasze przywiązanie do smartphonów uniemożliwia nam wykorzystywanie nudy i jej pozytywnych skutków ubocznych.
"We're trying to swipe and scroll the boredom away, but in doing that, we're actually making ourselves more prone to boredom, because every time we get our phone out we're not allowing our mind to wander and to solve our own boredom problems."

Jak nuda może Ci pomóc w codziennym życiu. 

NUDA, powinna być elementem naszego codziennego rytmu dnia. 

Kontemplacja, medytacja  czy inny sposób na nudę to początek do regeneracji, odzyskiwanie energii i porządkowanie spraw. 

Co najfajniejsze - porządkowanie bez Twojego udziału w najprzyjemniejszy sposób jaki można sobie wyobrazić - NIC NIE ROBIĄĆ.


Dziś na vlogu właśnie o tym - wakacyjna nuda i jej skutki boczne: https://youtu.be/sQbHTYSrbC8

Jeśli ten tekst Ci przyniósł wartość, podziel się nim z innymu.


A TY JAKI MASZ SPOSÓB NA NUDĘ?











ŻRÓDŁA:
zapier.com
https://qz.com/1684941/to-be-more-interesting-get-good-at-being-bored/



Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza