Dlaczego kończenie zadań jest takie ważne?

To problem, który dotyka wielu z nas. Rzeczy do zrobienia nam przybywa, a efektów nie widać.

Lista zadań się wydłuża i ciągle coś dochodzi. Kręcimy się w kółko. Dlaczego?


Rosyjska psycholog Bluma Zeigarnik zbadała ten problem i efekty tłumaczą ten stan rzeczy. 

Nasz mózg jest zadaniowy. Pamiętamy tylko to co mamy do zrobienia. To co osiągnęliśmy wymazuje i usuwamy.


Jan pisze The Guardian: Russian psychologist Bluma Zeigarnik was perhaps the first to note the brain’s obsession with pressing tasks. The so-called Zeigarnik effect” – that we remember things we need to do better than things we’ve done – stemmed from observing that waiters could only recall diners’ orders before they had been served. After the dishes had been delivered, their memories simply erased who’d had the steak and who’d had the soup. The deed was done and the brain was ready to let go."


To właśnie Zeigarnik effect może być przyczyną braku motywacji i przeświadczenia, że stoisz w miejscu. 


Intuicyjnie od kilku tygodni w moim kalendarzu zamiast listy zadań, zapisuję listę rzeczy, które udało mi się zrobić. Przy okazji poświęcam chwilę na analizę, co mi się podobało, co mogłabym zrobić lepiej. Takie zapisywanie osiągnięć, sprawia, że chce ich mieć w swoim kalendarzu więcej. U mnie to działa i Wam też polecam do przetestowania.

Ale wracając do tematu. Jak kończyć zadania?

OD CZEGO ZACZĄĆ?
Ciekawe, że profesorowie uniwersytetu Wake Forest (Baumeister i Masicampoudowodnili, że już dzięki zapisaniu listy rzeczy do zrobienia wzrasta nasza efektywność. 

Mózg śledzi i lepiej zapamiętuje sprawy z naszej listy i w konsekwencji wykonuje je. Wypisanie zadań uwalnia też od uczucia niepokoju. 

Ale czy wszystkie rzeczy z listy są potrzebne? Czy musisz je wszystkie sam wykonać? Do podwyższenia skuteczności na pewno przyczyni się dobra analiza. Wybranie, które zadania eliminować, które delegować, a które powinieneś zrobić osobiście. 


Ja używam jeszcze dwóch dodatkowych pomocniczych pytań:- Czemu to dla mnie ważne?- Co stracę jak tego nie zrobię?


META - JAK OKREŚLIĆ KONIEC ZADANIA?
Ćwicząc wiele lat na perkusji można by zacytować tekst piosenki, którą grałam pracując w Szymon Majewski Show "KOŃCA NIE WIDAĆ"..  Całe życie można ćwiczyć, tylko jak zdefiniować ten koniec. Jaki będzie rezultat? Jak dokładnie określić metę?


Ja stosuję kilka sposobów. Staram się je określić tak, żeby można było to policzyć:


- konkretne tempo ćwiczenia
- ilość powtórzeń - np: dni pod rząd, kiedy powtarzam jedno ćwiczenie lub piosenkę, ilość odcinków vloga..
- czas ćwiczenia
Maciej Dzik robił sobie wyzwanie ROAD to 500 h, gdzie przez 3 miesiące chciał przećwiczyć 500 h. Meta była jasno określona i progres można było jasno definiować.



NAGRODAJeśli to co robisz, mimo, że czasem trudne i mało zachęcające będzie dla Ciebie krokiem do osiągnięcia czegoś przyjemnego, to da Ci większą motywację do działania.
Nagroda jest kluczowa. Zimny prysznic nie jest niczym przyjemnym, ale nagroda po nim, moment jak całe ciało tętni życiem jest warte trudu.
Wyznaczanie nagród po ciężkim dniu, jest kluczowe, żeby takie dni przechodzić i żeby się chciało robić.
Nagroda pozwala Ci zobaczyć, że jesteś na mecie i zakończyłeś zadanie!


EFEKTY UBOCZNE KOŃCZENIA ZADAŃ Dlaczego kończenie zadań jest takie ważne:
- buduje pewność siebie
- poprawia naszą skuteczność
- posuwa sprawy do przodu
- wytwarza w nas zastrzyk dobrych hormonów 


Kończenie zadań to jeden z ważniejszych dobrych nawyków jakie warto w sobie wytworzyć. Sztuka wyznaczania zadań nie jest łatwa i im szybciej zaczniesz ją praktykować tym prędzej dojdziesz w niej do perfekcji.


Nie tylko lista zadań Ci w tym pomoże, ale też odpowiednia kolejność i pierwsze małe rozgrzewkowe zadanie, które będzie poprzedzało główne zadanie. Profesorowie uniwersytetu Wake Forest (Baumeister i Masicampo), odkryli, że to właśnie to pierwsze rozgrzewkowe zadanie i jego ukończenie decyduje jak będzie z kolejnymi. 


Podsumowując 

1. Lista rzeczy do zrobienia zwiększy Twoją efektywność
2. Analiza Twojej listy pozwoli Ci zostawić na niej tylko najważniejsze zadania
3. Na liście zaczynaj od pierwszego prostego zadanie na rozgrzewkę - to zwiększy Twoją skuteczność (naukowo potwierdzony fakt)
4. Określony koniec zadania i Twoją nagrodę

Mam nadzieję, że ten blog był dla Ciebie wartościowy, jeśli tak podziel się nim z osobą, której też się może przydać.




Wyniki innych ciekawych badań naukowych w ostatnim vlogu RYTM ZYCIA.PLhttps://youtu.be/yZQH8jlLHZ4




Źródło

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2017/may/10/the-psychology-of-the-to-do-list-why-your-brain-loves-ordered-tasks

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza